Aczél Petra

Gyakorló retorika-retorikai gyakorlat

“ Az elmélet szónoki gyakorlat nélkül nem sokat ér” (Cornificius, 1987. I. 1)

A retorika művészet — ez a művészet mesterséget jelent /tekhné/ (...) A retorika olyan módszer, amely az ember legjellemzőbb tulajdonságára, a beszédre épül. (...) Szabálygyűjtemény formájában jelentkezik — ezek a szabályok logikai szempontok szerint kapcsolódnak. A retorika rendszerjellegű, funkciója a szöveg előállítása.

(Plett 1987: 132)

A retorika közérdekű kérdésekkel foglalkozó hasznos közéleti megnyilatkozások előkészítésének, a közélet nyilvánossága előtti és a közösség számára, az ő céljaik érdekében és szolgálatában való gondolkodásnak (logikai) az elméleti és gyakorlati tudománya.

(Wacha Imre 1994: 24)

A retorika nem a beszédformák, nem is a meggyőzés eszközének puszta elmélete, hanem természetes képességből gyakorlati mesterséggé, jártassággá fokozódhat anélkül, hogy eszközeire reflektálna: úgy is működhet, mint a megértés művészete.

(Gadamer 1991: 173)

Szónoklattan: a beszédkészítés művészete kifejező szavak és gesztusok segítségével.

(Drozdy Győző 1939?: 45)

A szónoklás tárgya a beszéd, erre vonatkozik. Egyedül a beszéddel tesz és végez mindent. A rábeszélés művészete. Hitet és nem tudást ad: ez a rábeszélés. Gyakorlat, mellyel élvezetet és gyönyört szerzünk.

( Platón 1893: 46 )

A retorika tágabb értelemben: ékesszólás, szűkebb értelemben: a szónoklat elmélete (...) A retorika tágabb értelemben a prózai művek elmélete.

( Négyesy László 1907: 238 )

A retorika nem más, mint átfogó kísérlet minden emberi beszéd, azaz szóbeli közlés kodifikálására, szabályokba foglalására

(Kibédi Varga Áron 1998: 52)

Valóban nehéznek tűnhet olyasmit tanítani, szintekre bontva, igényekhez igazítva oktatni, mely tudomány meghatározásai ennyire különbözőek lehetnek. A probléma gyökere azonban mégsem a sokféleség, hanem az a tudományos teher, amivel ez a több ezer éves stúdium nehezedik az oktatókra. Ékesszólást keresünk benne és stílust találunk, szónoklattan helyett kommunikációt, szónok helyett beszélőt, előadó helyett tanárt, pátosz helyett logikát, s a logikában magát az egyetemes gondolkodást (Babits 1987: 87–88). Elméleti oktathatóságát a történelmi aspektus biztosíthatja, adatait tendenciák és megfelelések megállapításával tehetjük feldolgozhatóbbá. Mindezeken az elveken túl azonban nyilvánvaló, hogy ha törekszünk is a retorika sokszínűségének bemutatására, mégsem mondhatjuk, hogy tanítjuk. A régiesnek, sokszor anakronisztikusnak tűnő diszciplína gyakorlati oldalról leginkább csak beszédelemzések formájában közelíthető meg, vagy nyelvészeti társtudományai felől, úgymint stilisztika, szövegtan, kommunikációtan, fogalmazástanítás stb. El kell azonban fogadnunk azt a jelenséget is, ami a fentebb vázoltakkal együtt jár: kanonizált, klasszikusnak számító, jó szövegek leépítésével gyakoroljuk tisztán a retorikát (vö. Szende 1993: 228, 243, vö. még 22 híres beszéd, 1995), némiképpen elkülönítve az előbb felsorolt tudományok gyakorlati tartományaitól, és elfeledve a rossz szövegek tanító erejét. Ennek oka nyilvánvalóan az a tantárgy-pedagógiai és elméleti váltás volt a történelem során, melynek eredményeképpen a retorika társadalomtudományból elsősorban nyelvi, gyakorlati tudományból pedig végül elméletivé vált (vö. Névy 1895, Négyesy 1907: 238, Vigh 1986: 42, Adamik, Világirodalmi lexikon, retorika). Természetesen a megállapítás nem fedi teljesen a valóságot, hiszen a retorika újra meg újra új lendületet kapott és kaphat is. Korunk ideálja a magabiztosan kommunikáló, könnyen kapcsolatot teremtő ember, akinek megformálására a menedzserképzésben és az üzleti képzésben már számtalan alternatív módszert dolgoztak ki, változó sikerrel. Egy bizonyos: tantárgyi besorolása során annyi egybeeséssel találkozik az oktató, hogy nyilvánvalóan vagy szükségtelennek, vagy történetinek tekintve, csupán a tudomány leírására vállalkozik, s nem annak jártassággá tételére.

Egy retorikai gyakorlókönyvnek számolnia kell azzal, hogy sok olyan pszichológiai és kommunikációs, valamint szociálpszichológiai kérdést is féltudatosan felvet, amelynek megválaszolására ugyanakkor csak retorikai szempontból vállalkozik. Valamennyi feladat céljául kell, hogy kitűzze a szövegalkotást (vö. Adamik 1979: 84, 90) mint primér eredményt, és feltételként kell kikösse a szituacionalitást, egyszerűbben a kommunikációba helyezhetőséget. Amint Roger Martin a Qu‘ est-ce que le style? (Nyéki 1994: 1) kötetben határozza meg a stílust, mint a sikerült szöveg jellegzetességét, gyakorlati szempontból nekünk is a retorikát mint a sikerült szöveg létrehozásának tudományát kell előirányoznunk. Tekintve a hermeneutikai beszűrődéseket (vö. Gadamer 1990: 11), egyszerűen kétféle utat jelölünk ki: a lebontást és a létrehozást, sőt ezek kölcsönös felhasználását.

A gyakorlókönyv követi a antik retorikai tudományos felépítettséget, szabályrendszert, és az alapvető retorikai-logikai fogalmak számbavétele után rátérhet az egyes beszédrészek gyakoroltatására. A retorika egyfajta metanyelv, ha tanuljuk, alapvetően új nyelvet tanulunk, rálelünk anyanyelvünk tekhnéjére és potestasára. Így nagyon hasznosak az idegen nyelvek tanításának módszertanából vett fogások ( l. angol, német) a bemelegítéshez és az egyes gyakorlatokhoz egyaránt. Természetesen az is feladata a gyakorlókönyvnek, hogy az egyes fejezetekhez elégséges elméleti alapozást és bibliográfiát nyújtson. Felmerül még egy kulcskérdés, mely szerint szükséges-e a feladatokhoz javítókulcsot adni. Lehetséges, azonban ha jártasságot kívánunk elérni, tudomásul kell vennünk, hogy nincs egyedül üdvözítő út, a megoldások helyességére vagy sikertelenségére maguk a beszélők fognak visszajelezni: egy csoport, osztály, bármilyen korú, műveltségű hallgatóság, ettől függ majd a hatás (Bettinghaus 1977: 184–185). Egyidőben a megértést és figyelmet is ellenőrizheti a tanár; az emlékezet és a fegyelem működését serkentheti (vö. Montágh: 1996: 125–135) A gyakorlatok korhoz kötöttségét a feladatoknak sokkal inkább a behelyettesíthető tartalmi, mint elvi-funkcionális része alakítja. Jelenlegi formájukban a felsőbb évesek (3–4. gimnáziumi osztályok, felsőoktatási intézmények) alkalmazhatják sikerrel.

Végül meg kell találnunk a retorikai gyakorlókönyv tantárgyi felhasználhatóságának helyét, hiszen bármely óra része lehetne egyfajta beszédgyakorlat. A Nat által kijelölt elvek lehetővé teszik, akár más tantervek számára is, a szövegtanhoz (2. osztály), kommunikációhoz való szervesülését, ha úgy tetszik, hivatalos egybeolvadását.

A következő néhány gyakorlat szolgáljon szemelvényként és jelzőként a gyakorlati igény beteljesítéséhez.

(A gyakorlatok instruálása tetszés szerint egyszerűsíthető, a nevek, adatok fiktívek, a valósággal való esetleges egybeesésük a véletlen műve.)

Logika

Bizonyító érvformák. Döntse el, mi következhet a következõ érvelõ alakzatokból, és a lehetséges konklúziók ( lehet indítvány, felhívás vagy kijelentés is) közül melyik a leghatásosabb!

I. 1. Ez a (video)kazetta hologram nélkül csak egy hamisítvány, tönkreteheti készülékét, szórakozását.

  1. A kazettahamisítók 2 milliárd forintot tesznek zsebre évente. Ezt a pénzt az alvilág használja.
  2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

( A Magyarországi Videokazetta Kiadók Egyesületének felhívása, amely minden videokazetta elején megtalálható.)

II. 1. Az életben, minden jó szándékú törekvés ellenére, előfordulhatnak helytelen cselekedetek, mert az ember esendő.

  1. Ügyfelem ember és tévedhet.
  2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(Martin Vail védőbeszéde Nicholas Luma ügyében. In: Belső félelem)

III. 1. Minden nemzet, mely e névre érdemes, tiszteletben tartja azon férfiait, kik tevékenységöknek magasabb célokat tűzve ki, akár a közélet, akár a tudomány vagy művészet körében kitűnő érdemeket szereztek magoknak…

  1. …s ünnepnek tekinti a napot, melyet valamely dicső fia emlékének szentelhet (…) Ily ünnepet ülünk mi ma, midőn Kazinczy Ferenc születése századik évfordulóján összegyűlve (…)
  2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

IV. 1. Mert ő megérdemelte a borostyánt;

  1. de az örökké zöld koszorút csak oly nemzet teheti fiainak homlokára, mely arra maga is méltónak mutatta magát.
  2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(Eötvös József: Kazinczy Ferenc; első részlet a bevezetés, a jóindulat megnyerése, második a befejezés utolsó mondata )

V. 1. Még a nyomorult féreg sem tűri, ha lábbal tapodják.

  1. A magyar nép nem leszen, nem lehet gyávább a féregnél.
  2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(Kossuth Lajos: Kiáltvány a néphez )

(Temetni jöttem Caesart, nem dicsérni)

VI. 1. A rossz, mit ember tesz, tuléli őt;

  1. A jó gyakorta sírba száll vele. (Ez legyen Caesar sorsa is.)
  2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Mi lehet a hiányos modus ponensek (entüméma) logikai implikációja, vagyis a “Valami. Ha ez valami, akkor ilyen-és-ilyen. Tehát ilyen-és-ilyen.” szerkezet a következőkben hiányos harmadik eleme?

  1. Péter ember. Ha Péter ember, akkor halandó._________________________________________
  2. (…) egyáltalán nem mutatkozom félelmes szónoknak(…). Hacsak nem azt nevezik ők félelmes szónoknak, aki igazat mond. Mert ha igen, akkor elismerem: szónok vagyok (…).
  3. _____________________________________________________________________________
  4. Tanulmányozzák át gondosan a bizonyítékokat. Ha így járnak el, meg vagyok győződve, hogy védencemet ártatlannak fogják nyilvánítani.__________________________________________

(2. Platón: Szókratész védőbeszéde, 3. Martin Vail védőbeszéde)

Beszédrészek

Elbeszélés/ Narratio

Állítsa olyan sorrendbe az adatokat, hogy azok majd a bizonyítás során a megjelölt célt teljesítsék be! Tetszés szerint kiegészíthetõk az adatok valószínû tényezõkkel, amelyekre senkinek nem lehet ellenvetése.

 

Név: Nagy Annamária

Foglalkozás: virágkötő (kisiparos)

Életkor: 33 év

Családi állapot: elvált, egy gyermek édesanyja

Lakóhelye: Budapest, Gazdagrét

Munkahelye egy belvárosi virágbolt

Eset: 4000 Ft-ot tulajdonított el a bolti kasszából

Beszélje el a tényállást: I. mint védő

II. mint vádló!

Név: Pszotka Gyöngyi

Foglalkozás: diák

Életkor: 12 év

Családi állapot: hajadon

Lakóhelye: Eger, Pesten kollégiumban lakik

Munkahelye: egy általános iskola a II. kerületben

Eset: Nem árulta el, hogy ki volt az az osztálytársa, aki csúnya szavakat írt az iskola folyosójára

Beszélje el a tényállást:

I. mint aki dicséretesnek

II. mint aki hibának tartja ezt!

Bizonyítás

Okok és következmények. Vegyék számba a tényeket elõkészítõ okokat és az azokból következõ konzekvenciákat!

 

1. Az alkoholizmus egyre gyakoribb nők esetében.

2. Egyre több férfi visel parókát.

3. Az európai ember élettartama kitolódott.

1. Nő a válások száma és aránya.

2. Sok gyermek számára ma már a televízió helyettesíti az olvasást.

3. Az egyházak leginkább az idős embereket vonzzák.

1. A levegőszennyezés felháborítja a lakosságot.

2. Egyre több középosztálybeli (értelmiségi) tanul angolul.

3. Sok felsőoktatási intézményt végzett ember van a munkanélküliek között.

1. Növekszik az infláció.

2. Fejlett országokban az orvosok azt tanácsolják pácienseiknek, hogy fogyjanak le.

3. A külföldön dolgozók gyakorta boldogtalanok.

 

 

1. Egyre több embert érdekel a napenergia.

2. A skandináv országokban magas az öngyilkosságok száma.

3. A könnyűiparban a természetes anyagok kerülnek előtérbe, felváltva a szintetikusakat.

 

A következő parancsoknak készítse el a "meggyőző változatát"!

1. Művezető a futószalagnál dolgozó egyik munkásához:

“Nem érdekel, mi a véleménye arról, hogyan kéne csinálnia ezt a munkát. Csinálja úgy, ahogyan én mondom!”

2. Iskolában a tanár a dolgozatot éppen megírt osztályához, amikor az évfolyam másik osztályában is ugyanazt a dolgozatot szeretné megíratni:

“Tudom, hogy mindig elújságoljátok a feladatokat. Ez alkalommal ne szóljatok egy szót sem a másik osztálynak, úgyis rájövök!”

3. Főnök a titkárnőjéhez, aki éppen akkor rakja le a kagylót egy hosszabb magánjellegű hívás után:

“Túl sokat telefonál munkaidő alatt. Mostantól csak napi 10 percet engedélyezek magánjellegű hívásokra. Figyeljen oda!”

4. Szülő gyermekéhez ( 14 éves), amikor panasz érkezik viselkedésére az iskolából:

“Mától fogva nem beszélgetsz az órákon, bánom is én, mi okod lenne rá, megvárod a szünetet!”

5. Kurzusvezető felnőtt hallgatójához kommunikációs tréningen:

“Mostantól fogva, ha előad, ne tegye zsebre a kezét!”

Szcenáriók

1. szcenárió: Az aranyhal és a nyúl

A) szerep: Te viseled gondját barátod aranyhalának, míg ő nyaral a családjával. Sajnos a hal hirtelen elpusztul. Édesanyád vesz helyette egy másikat, amely majdnem ugyanolyan, mint az első. A barátod talán nem veszi észre a cserét. Készülj fel, mit szól majd a barátod, ha visszaadod az aranyhalat.

B) szerep: A barátod viseli gondját az aranyhaladnak, míg te nyaralsz. A nyaralás során édesapádtól kapsz egy nyulat. Édesanyád azonban azt mondja, hogy csak egy állatot tarthatsz meg — vagy az aranyhalat, vagy a nyulat. Te melyiket szeretnéd megtartani?

2. szcenárió: Csak még egy kicsit, anyu!

A) szerep: Jó filmet nézel a tévében, de későre jár, és édesanyád azt akarja, hogy lefeküdj. Mit mondasz neki, amivel meggyőzöd, hogy engedje tovább nézni a tévét?

B) szerep: Gyermeked, amikor csak teheti, mindig sokáig fennmarad tévézni. De most le kell feküdnie, hogy holnap ne legyen álmos az iskolában. Mit mondasz neki, hogy rávedd, feküdjön le?

3. szcenárió: Ne sírj!

A) szerep: Húgod kedvenc játékoddal játszik. Ha elveszed tőle, sírni fog, édesanyád pedig megszid érte. Mit mondasz a kishúgodnak, hogy visszakapd a játékot?

B) szerep: Nővéred nem szereti, ha a játékaival játszol. ha elveszel egyet, dühös lesz és rögtön visszaveszi. Mit mondasz neki, hogy tovább játszhass azzal a játékkal, amit az imént hoztál ki a szobájából?

4. szcenárió: Riadó!

A) szerep: Sétálsz az utcán és észreveszed, hogy barátod második emeleti lakásának ablakából dől a füst. Bekopogsz, de senki nem nyit ajtót. Az utcasarkon van egy speciális telefon, amelyen riaszthatod a tűzoltókat. Készülj fel a szükséges telefonbeszélgetés lebonyolítására!

B) szerep: Egy tűzoltóállomáson dolgozol irányítóként. Az imént közölte a főnököd, hogy mostanában túl sok a félrevezető riadóztatás. Vigyáznod kell az ilyen hamis riasztásokkal. Megszólal a telefon, riasztanak. Mit fogsz mondani, kérdezni, hogy megbizonyosodj, nem egy újabb félrevezető riasztásról van-e szó?

Befejezések

Párosítsa a befejezéseket a szerzõkkel és a címekkel! Milyen funkciókat valósítanak meg az egyes szövegek?

A) “Most ez a zaj is elült. Már divat sincsen. Nem beszélnek többé a líra, a színpad, a regény válságáról. Mély hallgatás van. A viták megszűntek. Fáradtság, kedvetlenség, csömör mutatkozik minden téren. Vajon a tisztelet hiányzik ennek a kornak, az áhítat, hogy teremteni tudjon, vagy éppen ennek az ellenkezője, a tiszteletlenség szabadsága, a bírálat bátorsága és lehetősége? Talán mind a kettő egyszerre. Mindenütt a politika lett úrrá, az igyekszik alkotni, de úgy, hogy közben a szellemet megbénítja. “ Csend, rend, figyelem – mondotta hajdanán óvó nénink -, aki rossz, azt megverem.” Ennélfogva csend van és rend, s olyan rossz gyerekek immár sehol sem akadnak, akik tollukkal igazán játszani mernének. Egész Európára csend és hó borul. Lehet, hogy a hó alatt ott csírázik a szabadság, és vele együtt a jövő irodalmi vetése is.”

B) “Fájlalnám, ha az igen tisztelt tanár úr érzékenységét sértettem volna, mert ez sem most, sem előbb nem volt szándékomban. Véleménye szerint ő karcsú és kecses vívótőrrel harcol ellenem, én pedig valami durvább fegyverrel, talán husánggal vagy doronggal, s ez az én előnyöm. Nem hinném. Inkább csak adataim lesújtók. Azt, hogy renyhe agyvelőmnek szüksége volt-e az ő idegcsigázó gyógyító módszerére, a Reiz-therapiá-ra, hogy ebben a vitában igazságtalan vagy felületes voltam-e, mint érdekelt fél, olvasóim megítélésére bízom.”

C) “Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.” (Egyébként javaslom, hogy Karthagót el kell pusztítani.)

D) “Szóltam, meghallgattatok, értitek, ítéljetek.”

E) “miért nő a fű, hogyha kiszárad? — miért szárad ki, hogyha újra nő?”

F) “S nem érezzük a sötétségben, a bizonytalanságban, a veszedelmek között, a Halál el-ne-csússz ösvényén, nem érezzük, hogy egy láthatatlan jóságos kéz van a kezünkön. Vezet.”

G) “A költő, aki fölöttünk fekszik dupla koporsóban: közöttünk van, közöttünk él tovább, bennünk munkál, a mi életünk boldog jövőjén.

Emlékezzetek Ady Endrére, emeljétek fel az ő igéit, és hajtsátok végre az ő életének törvényét!”

H) “1848 tanulság a jövő harcaihoz. Petőfi szelleme irányt szab feladatainknak. A magyar népben él ez a szellem, és nekünk kötelességünk felszítani azt. Az urak ma még a halálba küldik a magyar katonákat, ma még a kezükben tartják a hatalmat, sőt szervezeteket létesítenek a forradalom leverésére, pretoriánusokat gyűjtenek a nép ellen.

A történelmi erők ellen azonban hiába küzdenek. Amit én hosszú órákon át akadozva elmondtam, Petőfi három sorba sűrítette. “A népek tengere” fel fog támadni, mert:

“Habár fölül a gálya

S alúl a víznek árja,

Azért a víz az úr!”

I) “És nem tartom magamat papucsnak azért, mert a hétvégéken bevásárolok, néha kiteregetem a mosott ruhát, vagy mert elmosogatok ebéd után. A papucs kifejezést egyébként magányos barátom aggatta rám végtelen féltékenységében. Van is oka rá. Hiszen minden reggel, amikor Jutka mellett fölébredek, ez az első gondolatom : micsoda bomba jó nő, és én mennyire szeretem!”

J) “Ezeknek az összefüggéseknek a kiderítése nem lehetett e kötet feladata. Szerzőjének be kellett érnie egyes régebbi és újabb szövegszerkezeti vizsgálatoknak a számbavételével és értékelésével, s néhány lehetőség felvillantásával: S ha ezzel e szerény vállalkozás egy kicsivel is előbbre lendítette a hazai leíró és történeti szövegtani vizsgálatokat, a szerző elérte célját. (…)”

1. Kosztolányi Dezső: Irodalmi levél

2. Károlyi Mihály: Beszéd a londoni Magyar Klub márciusi ünnepségén

3. Gárdonyi Géza: Ida regénye

4. Balázs János: A szöveg /

5. Arisztotelész: Rétorika

16. Kosztolányi Dezső: Zárószó egy vitához (dr. Nékám Lajos), 1934

17. Csók és könny magazin: Megláttam, megszerettem

18. Babits Mihály: Esti kérdés

19. Móricz Zsigmond gyászbeszéde

10. Cato, Plutarkhosz nyomán

( A-1, B-6, C-10, D-5, E-8, F-.3, G-9, H-2, I-7, J-4 )

Beszédgyakorlatok

Szabadság. Öt ember készül börtönbe és Önnek jogában áll kettőt szabadon engedni a körülmények figyelembevételével. Melyik két elítéltet választaná ?

Parád Géza

Megmérgezte feleségét apránként adagolva neki a mérget. Szomszédai szerint kellemes, kedves ember, akivel jól ki lehet jönni. Gyermekei nagyon szeretik. Bizonyítékok alapján feleségének számtalan kalandja volt, ezzel kínozva férjét.

Kórodi Erzsébet

Tizedik alkalommal érték bolti lopáson. Hajléktalan, aki szívesen tölti a hideg téli napokat a börtönben, ahol ellátást is kap. Most december elején járunk, és már fagy.

Kerekes Vivien

Drogfüggő fiatal, aki dealerként kábítószert árusított tizenéveseknek. Már két ízben volt elvonókúrán, még egyszer sem járt sikerrel. Kétéves kisfiát állami gondozásba veszik, ha ő börtönbe vonul.

Barna Mihály

Bűnösnek találták vandalizmus és huliganizmus vétkében. Futballmeccsek után rendszeresen verekedésekben, rongálásokban vett részt. 19 esztendős, alacsony intelligenciájú fiatalember, aki – különösen ittas állapotban – rendkívül agresszívvé és kötekedővé válhat. Már volt dolga a rendőrséggel, amikor ittasan ült volánhoz.

Nagy Tímea

Angoltanár, akit azzal vádolnak, hogy két macskáját akarta magával kicsempészni Angliába. Ezzel megszegte a hatályos karantén-előírásokat. Szeretnének az ő esetével példát statuálni és elejét venni hasonló szabálytalanságoknak.

Irodalom

Adamik Tamás: Az antik retorika szövegnyelvészeti vonatkozásai. In: A szövegtan a kutatásban és az oktatásban. Szerk.: Szathmári István, Várkonyi Imre. MNyTK 154. Kaposvár. 1979.

Adamik Tamás: Retorika. In: Világirodalmi lexikon. Akadémiai. Bp. 1970.

Babits Mihály: Irodalmi nevelés ( Egy tantárgy filozófiája ). In: B.M.: Esszék Tanulmányok II. Bp. 1978.

Bettinghaus, Erwin: A meggyőző kommunikáció. In: Kommunikáció I. Szerk. Horányi Özséb. Közgazdasági és Jogi Kiadó. Bp. 1977.

Cornificius: A C. Herenniusnak ajánlott retorika . Ford. Adamik Tamás. Akadémiai. Bp. 1987

Drozdy Győző: Az ékesszólás tudománya. Szónoki segédkönyv 1–4. (Kézirat) Bp. 1939?

Gadamer, H.-G.: Retorika, hermeneutika, ideológiakritika. In: Filozófiai hermeneutika. Szerk. Csikós Ella, Lakatos László. Bp. 1990.

Gadamer, H.-G.: Szöveg és interpretáció. Cserépfalvi. Bp. 1991.

Kibédi Varga Áron: Retorika és strukturalizmus. In: K. V. Á: Szavak, világok. Jelenkor. Pécs. 1998.

Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?! Holnap. Bp. 1996.

Négyesy László: Retorika. Gimnáziumok 5. osztálya számára. Lampel. Bp.1907.

Névy László: Rhetorika. A prózai műfajok elmélete. Bp. 1895.

Nyéki Lajos: A stilisztika mai állása és új útjai. (Kézirat). 1994.

Platón: Gorgias. In: Platón válogatott művei I. Ford. Péterfy Jenő. Franklin. Bp. 1893.

Plett, Heinrich: Retorika és stilisztika. In: Tanulmányok az irodalomtudomány köréből. Szerk. Kanyó Zoltán, Siklaki István. Tankönyvkiadó, Bp. 1987.

Szende Aladár: A magyar nyelv tankönyve középiskolásoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1993.

Vigh Árpád: Előterjesztés az irodalmi stilisztika helyzetéről és feladatairól. In: Janus I.4. 1986.

Wacha Imre: A korszerű retorika alapjai I–II. Szemimpex. Bp. 1994.

A feladatokhoz felhasznált források

Frank, C. – Rinvolucri, M. – Berer, M.: Challenge to Think.Oxford University Press.1987.

Naunton, Jon: Think First Certificate. Longman. 1992.

Di Pietro, Robert J.: Szerepjátékok a nyelvórán. Nemzeti Tankönyvkiadó. Bp. 1994